
Belmonten linnake
Matka
Tutustuimme englannin, espanja äidinkielenä, espanja toisena kielenä sekä historian ja yhteiskuntaopin opetukseen. Vierailimme kolmessa toimipisteessä, jotka sijaitsevat eri kylissä. Opiskelijaryhmät olivat kauttaaltaan pieniä.
Englannin opetus oli enimmäkseen alkeistasoista ja keskittyi suulliseen ilmaisuun. Innokkaat opiskelijat esittivät vierailijoille rohkeasti kysymyksiä Suomesta ja esittelivät paikallisille tärkeitä juhlapyhiä.
Espanja äidinkielenä -tunneilla vierailimme edistyneessä ryhmässä, jossa valmistauduttiin kansallisiin päättökokeisiin. Paikallinen opetussuunnitelma ja kansalliset päättökokeet ohjaavat opetuksen sisältöä enemmän kuin Suomessa. Espanja toisena kielenä -tunneilla mm. pelattiin tuttua Arvaa kuka? -peliä. Opiskelijat olivat enimmäkseen marokkolaisia, myös ukrainalaisia oli mukana joitakin.
Historian ja yhteiskuntaopin opettaja oli valmistellut oppitunnin Suomesta ja suomalaisesta yhteiskunnasta. Oppitunnin teemat liittyivät kulttuuriin, yhteiskuntaan ja historiaan: näitä käsiteltiin heavy metal -musiikin, maailman onnellisimman maan ja talvisodan näkökulmista.
Opetus tapahtui iltaisin, joten päiväsaikaan saatoimme perehtyä lähialueen nähtävyyksiin. Kävimme mm. Cuencan kaupungissa, joka on Unescon maailmanperintökohde sekä tutustumassa historialliseen viininvalmistusmenetelmään Villarobledossa. Eikä matka La Manchaan olisi täydellinen ilman tuulimyllyjä ja Don Quijotea!